Analiza marż na grupy produktów
Case studiesJaki problem
Na podstawie bieżących raportów i księgowań, zarząd często zastanawia się, które produkty, lub usługi, czy też które grupy produktów, grupy klientów, kanały sprzedaży przynoszą największą marże i zysk w firmie. Analiza taka dostarcza bardzo ważnych informacji na podstawie których zarząd może podjąć strategiczne decyzje, które skutkują kierunkiem w którym firma będzie rozwijać się w przyszłości.
Co zrobiłem
Dla jednej z firm z branży farmaceutycznej przygotowałem analizę marż na grupach produktów. Po zebraniu wszystkich danych, po przygotowaniu wyliczeń okazało się, że pewne specyfiki, które dosyć dobrze się sprzedawały, osiągały jednak bardzo niską marżę. Po dodatkowej analizie, w której skupiłem się na przydzieleniu na tę grupę leków kosztów stałych (na podstawie odpowiedniego klucza alokacji) okazało się, że leki te przynoszą stratę. Wskutek tego, w/w firma rozważała wycofanie się z tego segmentu preparatów na rzecz innych, które (jak wynikało z analizy) przynosiły zyski.
Korzyści dla klienta
Dzięki stworzeniu analizy marż:
- wyliczyłem marże osiągane na grupach produktów,
- stworzyłem analizę scenariuszy, której celem było określenie co może wydarzyć się, kiedy skupimy się tylko na grupach produktów wysokomarżowych,
- dałem zarządowi możliwość dokładnego przeanalizowania na czym firma osiąga największe zyski,
- pomogłem w podjęciu decyzji strategicznych dotyczących dalszego funkcjonowania firmy.